Serat polipropilena

Serat polipropilena terdiri daripada polimerisasi propilena, meleleh berputar, kerana tidak ada molekul kumpulan polar, daya intermolekul kecil, dan kerana rantai molekul lebih halus, jadi suhu peralihan kaca polipropilena di bawah 0 ℃, serat dengan mesti menggunakan polipropilena isotaktik pempolimeran, menjadikan setiap atom makromolekul polipropilena dan kumpulan dalam ruang tiga dimensi sebagai susunan biasa, dapat mencapai 165-170 ℃, titik lebur kerana tarikan propilena antara molekulnya kecil, sehingga berat molekul resin polipropilena pada 200000 atau lebih, kelikatan lebur, oleh itu, apabila kawalan suhu berputar lebur berada di atas 100 ℃ lebih tinggi daripada titik lebur, secara amnya adalah 285 ℃ atau lebih tinggi. Rantai molekul polipropilena boleh dilenturkan dengan keteraturan yang baik, dan mudah mengkristal semasa berputar. Kekristalan serat primer adalah hingga 50%. Semasa berputar, suhu ruang sutera dikawal di bawah 30 ℃, sehingga serat primer dapat menghasilkan kristal pseudo-heksagonal yang tidak stabil, yang mudah diregangkan semasa proses pasca pemprosesan. Penyediaan gentian polipropilena kasar juga dapat digunakan kaedah pemilatan tipis kaedah pemintalan jarak pendek, penyemperit keluar dari filem yang disembuhkan dengan alur pada roller untuk dibelah menjadi serat. Ketumpatan serat polipropilena adalah 0,91 g / cm ', adalah serat kimia berdasarkan spesies, serat tidak menyerap kelembapan, dalam keadaan standard kadar kelembapan kembali hampir dengan 0, prestasi keadaan kering dan basah tanpa perubahan ketara, tidak ada acuan dan tiada rama-rama. Oleh kerana tidak bersifat hygroscopicity, pencelupan sukar dilakukan, kaedah pewarnaan berputar dapat digunakan untuk menyelesaikan masalah pencelupan polipropilena, tetapi kromatografi tidak lengkap.

Kekuatan gentian polipropilena dan modulus awal tinggi, hampir dengan poliester, daya tahan dan keanjalannya baik, tetapi apabila beban meningkat, pemanjangan serat polipropilena lebih besar daripada poliester, di bawah modulus tegangan tinggi dan kekuatan patah lebih tinggi daripada poliester, jadi serat polipropilena adalah serat yang kuat dan sukar.

Suhu kaca gentian polipropilena sangat rendah, jadi kesan penetapan haba tidak stabil. Titik pelembutan adalah 140-150 ℃, dan titik lebur adalah 165-173 ℃. Ia dicairkan di satu sisi dan dibakar perlahan di sisi lain dalam api.

Kekonduksian terma dalam serat adalah prestasi penebat yang paling rendah dan baik. Polipropilena adalah polimer rantai karbon, rantai makromolekul tanpa pautan yang lemah, kestabilan kimia baik, selain asid klorik, asid nitrik dan pemusnahan asid pengoksidaan yang lain, daya tahan terhadap asid lain adalah baik. Rintangan alkali, selain soda kaustik yang kuat,

Alkali tidak mempengaruhi kekuatan polipropilena. Polipropilena yang tahan terhadap pelarut organik umum seperti etanol, etil eter, benzena, aseton, petrol, tetrakloretilena tidak dilarutkan dalam benzena panas dan pembengkakan petrol, dapat larut dalam klorobenzena panas, tetrahidronafthalena dan dechydronaphthalene.

Serat polipropilena mempunyai prestasi penebat elektrik yang baik, tetapi mudah mengumpul elektrik statik dalam pemprosesan, dan keboleh putaran serat polipropilena tulen adalah buruk.

Serat polipropilena mudah ditua, kerana atom hidrogen pada atom karbon tersier dalam rantai makromolekul polipropilena cukup aktif, yang mudah dipengaruhi oleh cahaya, haba dan sebagainya dan menghasilkan radikal bebas aktif, dan menyebabkan rantai radikal bebas reaksi degradasi, yang mendorong pemecahan rantai makromolekul. Apabila serat polipropilena isotaktik disimpan pada suhu 50 ℃ selama satu tahun, ia kehilangan nilainya. Untuk mencegah penuaan, pemintalan sering menambahkan agen anti-penuaan, untuk melambatkan proses penuaan, kesan yang lebih baik dari o-hydroxydiphenyl ketone dan nikel yang mengandungi sebatian organik logam, menambahkan 1% hingga 3% grafit untuk mencegah penuaan fotosensitif adalah yang paling berkesan, tetapi tidak sesuai untuk pengeluaran serat putih.

Serat polipropilena kerana kos pembuatannya rendah, perkadaran sifat fizikal dan kimia yang kecil dan sangat baik dan mendapat perkembangan pesat, selain sebilangan besar yang digunakan dalam pembuatan kain industri, kain bukan tenunan, juga mulai berpakaian, terutamanya kerana serat polipropilena mempunyai peranan teras dalam penyerapan, boleh melalui kain wap air kapilari keluar, itu sendiri tidak ada kesan penyerapan, menjadikan kulit kering, adalah pakaian sukan pembuatan yang kuat, pakaian dan kain lain yang boleh dilapisi tenaga kerja manual, dan lain-lain.


Masa pengeposan: Jun-03-2019

Langgan Buletin Kami

Untuk pertanyaan mengenai produk atau senarai harga kami, sila tinggalkan e-mel anda kepada kami dan kami akan menghubungi kami dalam masa 24 jam.

Ikut kami

di media sosial kami
  • a (3)
  • a (2)
  • a (1)